Dakaras rallijs

Dakaras rallijs, kas iepriekš vairākus gadus tika saukts par ralliju “Parīze – Dakara”, ir transkontinentāls bezceļu rallijreids, kas norisinās ik gadu.

Dakaras rallija idejas autors ir Tjerī Sabīns. Pirmās Dakaras rallijs sacensības norisinājās tālajā 1979. gadā. Dakaras rallijs jau kopš pašiem tā pirmsākumiem norisinās 3 transportlīdzekļu grupās, proti, motociklu, kravas automašīnu, kā arī vieglo automašīnu grupās. Jāpiemin, ka kopš 2009. gada rallija sacensības norisinās arī kvadriciklu grupā.

Dakaras rallijs ir īstens un tipisks bezceļu rallijs, tāpēc arī transportlīdzekļiem, kas piedalās šajās sacensībās, ir jābūt speciāli sagatavotiem un nodrošinātiem tā, lai tie varētu izturēt visus sacensību posmus un neparedzamos, kā arī drastiskos laika apstākļus. Piedalīšanās šādā rallijā prasa kā papildus izturību no transportlīdzekļa, tā arī no sacensību dalībniekiem.

Kā var noprast no sākotnējā rallija nosaukuma, visbiežāk Dakaras rallijs ir sācies no Parīzes, tomēr pēdējos gados tā starts ir bijis arī tādās pasaules pilsētās kā Marseļa, Barselona un Lisabona.

Lielākā daļa rallija posmu ved pa Rietumāfrikas tuksnešainajiem apvidiem, bet tā finišs ir Senegālas galvaspilsētā – Dakarā. Rallijreida distance tiek sadalīta vairākos atsevišķos posmos, kas var būt gan pāris desmitus kilometrus gari, gan vairākus simtus kilometru gari. Saprotams, ka rallija uzvarētājs ir tas, kas visus sacensību posmus pārvar īsākajā laikā.

2008. gads bija gads, kad Dakaras rallijs, drošības apsvērumu dēļ, tika atcelts. Kopš 2009. gada šis rallijreids notiek Dienvidamerikā ar sākumu Buenosairesā, bet, neskatoties uz kontinentu maiņu, vēl joprojām tiek saukts par Dakaras ralliju.

Dakaras rallijs dalībnieki ir kā profesionāli sportisti (veidojot tā saucamās rūpnīcu komandas), tā arī amatieri, kuru skaits šajās sacensībās sasniedz 80%.

Kā jau pieminēts, sacensības norisinās trīs grupās – motociklu grupā, kas ietver arī kvadriciklus, kravas automobiļu grupā, kā arī vieglo automobiļu grupā, kurā piedalās gan speciāli būvēti sacīkšu automobiļi, gan uz sērijveida modeļiem bāzēti auto. Rallijā pirmie startē motocikli, pēc tiem – automobiļi, bet pēc tiek – kravas automašīnas. Katras grupas dalībnieku starta pozīcija tiek noteikta, balstoties uz katra dalībnieka iepriekšējā posma rezultātiem. Kā pirmie startē uzvarētāji, izbraucot ar divu minūšu intervālu, bet, sākot ar dalībnieku otro desmitu, izbraukšanas intervāls tiek samazināts uz vienu minūti.